Pirkanmaan Vedenkäsittely

Referenssit

Mitä asiakkaat ovat mieltä toiminnastamme?

Asiakkaiden kokemuksia



"Hannun kanssa toimiminen on helppoa ja mutkatonta. Yhteistyö on pitkäjänteistä, asiakaspalvelu huippuluokkaa ja jälkihoitoon on panostettu. electorin asentamisen jälkeen vesivuoto-ongelmat ja laiterikot ovat selvästi vähentyneet, laitteiden lämmönsiirtokyky on parantunut ja energiaa on säästynyt."

-Jan Pelttari, Bravida Finland Oy


"Vesianalyysitulosten pohjalta tehdyt toimenpiteet ovat vähentäneet korjaustarvetta sekä asukkaiden valituksia. Olemme saavuttaneet myös kustannussäästöjä."

-Helena Arponen, isännöitsijä, OP-Isännöinti


"Eräässä kohteessa haasteena oli ilmanvaihtokoneen toimimattomuus. Laite sammutti itse itsensä, kun lämmönkierto ei riittänyt. Menoveden lämpötilaa ei voitu nostaa riittävästi ongelman ratkaisemiseksi. electorin asennuksen jälkeen ongelmat korjaantuivat, ja ilmanvaihto on toiminut moitteetta. Energiaa säästyy ja asukkaat ovat tyytyväisiä."

-Perttu Miettinen, talotekniikkainsinööri, Y-Säätiö


CASE 1: 72-huoneistoinen taloyhtiö


elector asennettuna taloyhtiön lämmitysjärjestelmään.

Taloyhtiön lähtötiedot
  • Huoneistojen lukumäärä: 72
  • Rakennusten lukumäärä: 2
  • Rakennusvuosi: 1972-1973
  • Lämmitysmuoto: Vesikiertoinen patterilämmitys (kaukolämpö)
 
Alkutilanne
Kaksi erillistä rakennusta, 5- ja 7-kerrosta. Ylimmissä kerroksissa ei lämpö riitä tasaisesti. Patteriventtiileitä ja termostaatteja on pitänyt vaihtaa säännöllisesti useamman edellisen lämmityskauden aikana, koska ne ovat jumiutuneet. Lisäksi järjestelmää on jouduttu syksyisin ilmaamaan säännöllisesti. Asukkaat alkavat soittelemaan toimintahäiriöistä, kun lämmityskausi alkaa.
 
Vedenkäsittelylaitteen asennus ja kokemukset vuoden käytön jälkeen
Taloyhtiön lämmitysjärjestelmään asennettiin vedenkäsittelylaite kesken lämmityskauden (tammikuussa) parantamaan järjestelmässä kiertävän veden laatua. Isännöitsijä kysyi taloyhtiön asukkailta ja huoltomiehiltä kokemuksia ensimmäisen puolen vuoden käytön jälkeen. 
 
Alkuun piti lämmitysjärjestelmän virtauksia ja venttiileitä hieman säätää. Kun säädöt oli saatu tehtyä niin esimerkiksi seuraavana syksynä lämmityskauden alkaessa ei tarvinnut ilmauksia tehdä edellisvuosien tapaan. Patteriventtiileitä ei ole tarvinnut vaihtaa ja asukkaiden soitot ovat vähentyneet.
 
Isännöitsijän lyhyt kommentti laitteen hyödyistä: ”Korjaustoimenpiteet ja valitukset ovat vähentyneet sekä olemme saaneet merkittäviä kustannussäästöjä.” 
 
Vedenkäsittelylaitteita on tämän jälkeen asennettu isännöitsijän muihinkin kohteisiin.
 
Yhteenveto
Tässäkin kohteessa patteriventtiilien tukkeutumisen syynä oli epäpuhtaus, joka oli syntynyt huonon vedenlaadun takia. Epäpuhtaus eli lika tukkii venttiileitä, lämmönvaihtimia ja haittaa järjestelmän toimintaa.  ”Jo erittäin ohut likakerros heikentää lämmönsiirtoa merkittävästi.” (Motiva, Energiatehokas lämmönsiirto, 2014–2016)
  
Kiinteistön käyttäjä tai kohteen isännöitsijä harvemmin näkee, millainen vesi järjestelmässä kiertää. Eikä järjestelmän todellista toimivuutta pysty silmämääräisesti toteamaan. Tämän takia kiertävän veden laatu kannattaa selvittää laajan vesianalyysin avulla, jotta saadaan selville nykytilanne. 
 
Vesianalyysin perusteella kiinteistön omistajalle kerrotaan nykytilanne ja tehdään toimenpide-ehdotus, jos vedessä ilmenee haasteita. 

Ota yhteyttä